keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Treenaa vartalotyyppisi mukaan

Löysin hauskan artikkelin Iltalehdestä treenaamisesta oman vartalotyypin mukaan ja päätin sen teidän kanssa jakaa. Nyt kun on saanu itseään niskasta kiinni elämäntapamuutoksessa, niin huomaa kuinka olo on NIIN paljon parempi. Oma päärynävartalo sai viime viikolla kyytiä syvänveden hydrobicissä ja olipas kivaa pitkästä aikaa. Ensi viikolla uudelleen altaaseen :-)




1. Omena
Omenavartalosta puhutaan silloin, kun liikakilot kerääntyvät vyötärölle. Omenan kannattaa harrastaa rasvaa polttavaa aerobista liikuntaa, kuten juoksua tai hölkkää. Lisäksi kannattaa vahvistaa vatsalihaksia vaikkapa lankkuja ja vatsarutistuksia tekemällä.

2. Päärynä
Päärynävartaloisella liikakilot kertyvät reisiin, lanteille ja takamukseen. Paikallinen laihduttaminen ei ole mahdollista, mutta alakroppaa voi kuitenkin kiinteyttää esimerkiksi pyöräilyn avulla. Kyykyt ja jalkaprässi ovat hyviä tapoja muokata jalkojen lihaksia.

3. Tiimalasi
Tiimalasivartalossa lanteet ja rinnanympärys ovat samaa luokkaa, kapein kohta on vyötärö. Kurvikkaan kannattaa suosia lajeja, joissa laitetaan koko keho töihin tai harjoittaa sekä ylä- että alakroppaansa. Ylävartaloa voi muokata dipeillä, penkkipunnerruksilla ja taljoilla. Aerobisista lajeista ylävartaloa työllistävät varsinkin uinti, soutu ja murtomaahiihto. Alavartaloa kannattaa muokata vaikkapa kyykyillä, aerobisista lajeista hyvin sopivat pyöräily, juoksu ja kävely.

4. Poikamainen
Jos kroppasi on poikamaisen hoikka ja suora, voi siihen pyrkiä luomaan muotoja treenaten. Vyötärön saa erottumaan paremmin vatsatreenin avulla.

5. Atleetti
Vartalosi on kuin kärjellään seisova kolmio: levät hartiat ja kapea lantio. Lihaksikas atleetti ei yleensä tarvitse ylävartalon muokkausta, vaan hänen kannattaa päärynän lailla keskittyä reisiä ja pakaroita harjoittaviin liikkeisiin.

6. Pluskoko
Isot tytötkään eivät ole aina samanmuotoisia. Liikakilot voivat kasaantua tasaisesti koko vartalolle, tai ne ovat keskittyneet alakroppaan. Laihtuessa kilot karisevat joka puolella. Laihduttamisessa tärkeintä on opetella oikeat ruokailutavat ja ryhtyä harrastamaan säännöllisesti liikuntaa. Liikuntamuodolla ei ole niin väliä, kaikki liikunta auttaa kiinteytymään kunhan sitä vain harrastaa säännöllisesti.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos viestistäsi!